Crosso Dry Big montaż sakw na przednim bagażniku. Modyfikacja sakw.

Dzięki dokonaniu tej prostej modyfikacji rozmieszczenia haków w sakwach Crosso Dry Big istnieje możliwość zamontowania ich na przednim bagażniku marki Crosso. Fabryczne rozstawy wyglądają tak:

  1. W modelu sakw Crosso Dry Big fabrycznie rozstaw haków (zewnętrzny) wynosi 21,50 cm.
  2. W modelu sakw Crosso Dry Small dedykowanych do przedniego bagażnika fabrycznie rozstaw haków (zewnętrzny) wynosi 17 cm.
  3. Bagażnik przedni low-rider Crosso posiada pojedyńcze łoża na hak (zagłębienia), każde z nich ma długość 30 mm. Łoża w bagażniku są oddalone od siebie o 105 mm. Łączna długość górnej rurki wynosi 220 mm.

 

W teorii jedyne co musimy zrobić, aby duże sakwy pasowały na przedni bagażnik Crosso to zmniejszyć równomiernie względem środka sakwy rozstaw haków minimalnie (zewnętrzny) o 4,5 cm!

W praktyce wygląda to tak, że najlepiej zmniejszyć rozstaw haków o łączną odległość 6/6,2 cm (licząc środki nita). Wówczas duże sakwy najlepiej trzymają się bagażnika i są najlepiej osadzone.

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny. Przed rozpoczęciem modyfikacji musisz wiedzieć, że każda modyfikacja fabrycznego produktu na własną rękę prowadzi do utraty gwarancji u producenta! Sakwy modyfikujesz jedynie na własną odpowiedzialność i autor artykułu nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia wynikające z niewłaściwego dokonania modyfikacji we własnym zakresie.

Crosso Dry Big modyfikacja haków
Crosso Dry Big modyfikacja przesunięcia haków

Do wykonania modyfikacji będziemy potrzebować kilku rzeczy:

  1. Nitownica – najprostsza wersja
  2. Nity zrywalne, nierdzewne o rozmiarze 4mm x 12mm (średnica x długość) – potrzebujemy przynajmniej 4 sztuki
  3. Co najmniej 16 sztuk podkładek metalowych o średnicy 12mm z otworem o średnicy 4mm
  4. Wiertarka z wiertłem (dowolne wiertło o rozmiarze 4 mm – najlepiej do metalu)
  5. Nożyczki biurowe
  6. Kawałek starej dętki
  7. Linijka z podziałką + długopis
  8. Klej na gorąco w pistolecie
  9. Szpikulec lub gwóźdź.

Wyłącznie dzięki dokonaniu tej modyfikacji rozstawu haków możliwe jest bezpieczne i solidne zamontowanie dużych sakw Crosso Dry Big na przednim bagażniku rowerowym. Właśnie w ten sposób podróżowałem po Polskim wybrzeżu Szlakiem Latarni Morskich oraz na Mazurach uzbrojony w cztery duże sakwy zarówno z przodu, jak i z tyłu. W tle widoczny jest mój ulubiony Gdański Camping Stogi nr 218.

Przystępujemy do modyfikacji – Krok pierwszy.

 

  1. Przed rozpoczęciem modyfikacji, musimy obrócić sakwę w taki sposób, aby mieć dostęp do jej tylnej części (Strona z hakami musi być u góry)
  2. Po obróceniu sakwy należy przyłożyć linijkę do istniejących haków. Punkt 0 na linijce ustawiamy dokładnie na środku nita jednego z haków. Linijkę kierujemy w kierunku drugiego, przeciwległego haka i odmierzamy odległość równą 31 mm w idealnym poziomie – w tym miejscu zaznaczamy sobie punkt długopisem na materiale sakwy. Jeżeli ta czynność nam się udała, to przechodzimy do drugiego nita będącego obok i powtarzamy pomiar z zaznaczeniem punktu. W tej chwili powinniśmy uzyskać dwa punkty leżące w odległości 31 mm od istniejących nitów haka.
  3. Mając zaznaczone punkty pod jeden hak, przechodzimy do przeciwległego haka i również wykonujemy dla niego dwa nowe punkty według powyższej instrukcji.
  4. Jeżeli tę procedurę wykonamy prawidłowo, wówczas zobaczymy, że haki zbliżą się do siebie dokładnie o 62 mm. (31 mm na każdą stronę)
  5. W tej chwili nożyczkami albo szpikulcem należy zdemontować plastikowe osłony na nitach znajdujące się wewnątrz sakwy. Są one fabrycznie przyklejone klejem na gorąco. Odchodzą po silniejszym podważeniu.
  6. Po dokładnym zaznaczeniu punktów gdzie mają pojawić się haki, należy rozwiercić nity w istniejących hakach. W tym celu przykładamy wiertło o średnicy 4 mm do dziurki w nicie i zaczynamy wiercić z jednoczesnym dociskaniem wiertarki. Tę czynność kontynuujemy aż do momentu przewiercenia łba nita. Poczujemy charakterystyczny przeskok wiertła ku dołowi. W tym momencie należy przerwać wiercenie i zdemontować rozwiercony nit. Nie martwcie się o haki i sakwę – Nic im nie będzie!
  7. Czynności rozwiercania należy kontynuować dla wszystkich istniejących 4 nitów. Pamiętajmy, aby zapamiętać kolejność, w jakiej fabrycznie były ustawione uszczelki i pasek transportowy na nitach!
  8. Po demontażu nitów otrzymujemy luźne haki oraz okrągłe gumowe uszczelki i pasek materiałowy, służący do przenoszenia sakwy – zachowujemy wszystkie elementy.
  9. Na wzór gumowych uszczelek wycinamy z kawałka dętki 4 dodatkowe uszczelki w kształcie koła z dziurką na nit wewnątrz. (Wzór możemy odrysować od posiadanych przez nas podkładek).

Czas na rozwiercenie sakw – Krok drugi.

 

  1. Gdy mamy gotowe uszczelki musimy przewiercić otwory w sakwie pod nowe haki. (Będziemy wiercić we wcześniej zaznaczonych, czterech punktach).
  2. W miejsce zaznaczonych wcześniej punktów przykładamy haki i sprawdzamy, czy nasze punkty pokrywają się z otworami w hakach. Jeżeli nie to poprawiamy je długopisem.
  3. Gdy mamy poprawnie zaznaczone 4 punkty gdzie mają pojawić się nowe haki, wówczas przewiercamy sakwę na wylot. Zaczynamy od strony z materiałem, aby przebić się na drugą stronę przez plastikową płytę. Wiertło, którym przewiercamy sakwy, musi mieć dokładnie taką samą średnicę jak obwód nita, czyli 4 mm.
  4. Po przewierceniu otworów w sakwie Crosso Dry Big zabieramy się do montażu haków w nowych miejscach.
  5. W tym celu przykładamy nowe haki w miejsce nowych otworów i przy pomocy nitownicy mocujemy je główką od strony haków, pamiętając o założeniu uszczelek i podkładek na nit po jednej i drugiej stronie sakwy przed dokonaniem nitowania.
  6. Przed nitowaniem należy w odpowiedni sposób zamontować na nitach także uchwyt, czyli, pasek materiałowy służący do przenoszenia sakw.
  7. W ten sposób mamy przymocowane haki w nowych miejscach.
  8. Teraz możemy zanitować także otwory po starych hakach, korzystając po raz kolejny z uszczelek wykonanych z dętki, które zapewnią sakwą oczekiwaną wodoszczelność i podkładek.
  9. Czynności powtarzamy dla obydwu sakw. Po zamontowaniu haków należy ponownie przykleić plastikowe osłony na nity wewnątrz sakw. (Najlepiej przy pomocy kleju na gorąco w pistolecie)
  10. Dzięki tej prostej modyfikacji będziesz mógł spokojnie zamontować swoje sakwy Crosso Dry Big na przednim bagażniku tej samej marki.

Zachęcam Cię do pozostawienia komentarza oraz dołączenia do mojego newslettera, dzięki któremu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami na blogu.

 

Formularz dołączenia do newslettera znajdziesz poniżej w stopce.

 

Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ INNE ARTYKUŁY!