Jak zrobić dobre logo — praktyczne rady

 

W tym artykule chciałbym Ci przekazać praktyczną wiedzę jak samodzielnie zrobić dobre logo.

Logo jest elementem typu must have, jeżeli chcesz budować swoją markę!

Jeżeli myślisz poważnie o działalności w sieci, czy to w formie bloga, czy w mediach społecznościowych, YouTube, a może otwierasz działalność gospodarczą — prędzej czy później będziesz go potrzebował. Im szybciej go wykonasz, tym lepiej.

Logo jako podstawowy element każdej marki

 

Bez znaczenia kim jesteś, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, czy jesteś wielką korporacją, musisz mieć logo. 

Logo to z reguły znak rozpoznawczy i krótki napis, czyli sygnet oraz logotyp.

Fakt, że jest to taka prosta forma, sprawia zwykle najwięcej kłopotów już w pierwszej fazie tworzenia, czyli na etapie wymyślania.

 

W ramach ćwiczeń przypomnij sobie teraz, jak wygląda logo takich korporacji jak:

  1. Apple
  2. Windows
  3. Pepsi
  4. Fed ex
  5. Facebook
  6. YouTube

 

Jak to możliwe, że potrafisz wyobrazić sobie logo każdej z nich i w dodatku potrafiłbyś z łatwością odtworzyć je na kartce papieru z pamięci? 

 

To bardzo proste. Jest to zasługa sztabu uzdolnionych ludzi oraz profesjonalnych firm graficznych itd. którzy mieli doskonałe pomysły na logo, umiejętności i budżet. Loga te są proste, zrozumiałe i podświadomie zawierają w sobie całą masę treści i emocji. Niestety założę się, że stworzenie tych konkretnych logo, które użyłem jako przykład, wymagały zainwestowania sporej sumy pieniędzy. Ty natomiast zrobisz to całkowicie za darmo.

 

Dobre logo można stworzyć również samodzielnie i to za darmo.

 

O własne logo warto zadbać i mieć je już na samym początku swojej działalności, ponieważ jest masa okoliczności, gdzie będzie ono potrzebne, a dodatkowo musisz już na starcie budować swoją markę.

Kiedy Ja tworzyłem swoje logo, miałem bardzo mało informacji na ten temat, a artykuły, które przeglądałem w poszukiwaniu inspiracji, były zbyt skomplikowane.

 

Postaram się w punktach, wypisać Ci, co musisz zrobić, aby mieć swoje wymarzone logo i to w dodatku całkowicie za darmo.

 

1. Pomyśl, jaka będzie tematyka Twojego logo.

 

Jeżeli masz już swoją nazwę bloga, firmy lub swojej innej działalności — przeanalizuj tę nazwę dokładnie i przemyśl, jaka jest tematyka Twojej działalności? Logo powinno pośrednio i bezpośrednio nawiązywać do branży, jakiej tematyki dotyczy. Kiedy ktoś na nie spojrzy, powinien od razu wiedzieć, z czym ma do czynienia. Cały pic polega na tym, żeby Twoje logo wywoływało skojarzenia związane z tematem, jakim się zajmujesz.

 

2. Jakie skojarzenia i emocje chcesz wzbudzić na odbiorcy?

 

Przeanalizujmy dla przykładu moje logo (sygnet).

Kiedy tworzyłem własne logo, musiało ona nawiązywać do nazwy bloga, czyli Z KOŁEM W TLE

Jak łatwo zauważyć nazwa ta definiuje COŚ bliżej nieokreślonego (czyt. WSZYSTKO) z CZYMŚ w tym przypadku z KOŁEM, które znajduje się w tle.

1. COŚ = WSZYSTKO to znaczy, że zakres tematów na moim blogu może być nieograniczony, co jest typowe dla blogów life stylowych — chcę pisać o wszystkim.

2. Z KOŁEM — tutaj mam na myśli fakt, że głównie podróżuję i jeżdżę na rowerze, dlatego akcent koła miał do tego nawiązać.

3. W TLE Oznacza, że to koło = rower ciągle będzie gdzieś w tle się pojawiać, to jest akcent bloga i jego główna tematyka.

Z tej całości musiało powstać logo. A więc każdy element musiał się pośrednio albo bezpośrednio pojawić lub musiała powstać szansa, aby odbiorca mógł to sobie wyobrazić. Chciałem również wymusić na odbiorcy własną interpretację tego znaku. Według mnie udało mi się tego dokonać.

 

Patrząc na mój sygnet, powinieneś zauważyć:

1. Kulę ziemską (Ziemię) z widoczną siatką geograficzną.

2. Postać, która obejmuje tę Ziemię.

3. Okręg/koło w którym znajdują się grafiki (w tle)

4. Element, który nie jest widoczny od razu, ale elementy logo składają się podświadomie na kształt niego, zwróć uwagę na poniższą grafikę i zastanów się co to takiego? 

Bickykl w logo

Zgadłeś, to BICYKL.

Chciałem nim nawiązać do tematyki rowerowej zawartej na blogu.

Projektujemy logotyp.

 

Logotyp to nic innego jak krótki napis, z reguły jest to nazwa firmy, bloga lub innej działalności. Warto go wykonać obok sygnetu.

W moim przypadku logotyp jest prostym tekstem zkołemwtle, a pomysły i projekty mogą być całkiem różne.

Niekiedy bywa tak, że sam logotyp wykorzystywany jest sam w sobie jako logo. 

Strona Główna

W moim przypadku kompletne logo ZKOŁEMWTLE prezentuje się właśnie tak.

Logo składa się z sygnetu oraz logotypu.

Projektujemy logo — czyli jaki program darmowy?

 

Jeżeli chcesz projektować grafikę wektorową, bez kosztów proponuję Ci użycie poniższego programu.

 

Inkscape

To darmowy program do tworzenia grafiki wektorowej. Pozwala na tworzenie przede wszystkim symboli, znaków towarowych i logotypów produktów/firm/stowarzyszeń oraz tworzenie ikon. Jest odpowiednikiem popularnego, płatnego programu CorelDRAW. Link do strony producenta gdzie możesz za darmo pobrać program, znajduje się tutaj.

 

Program w pierwszej chwili może wydawać się skomplikowany, lecz nic bardziej mylnego, program jest łatwy w obsłudze. Poniżej podam link, skąd nauczyć się podstaw projektowania.

W kwestiach praktycznych jak wykorzystać możliwości programu Inkscape, aby wykonać samodzielnie logo, polecam Ci odwiedzić kanał na YouTube o nazwie Logos ByNick.

Na kanele znajduje się mnóstwo filmów w formie poradników z przykładowymi logo, mniej lub bardziej skomplikowanymi. Autor krok po kroku pokazuje na filmie od podstaw jak dane logo wykonać. Po obejrzeniu kilku filmów będziesz posiadał solidne podstawy do zrobienia własnego logo.

Pamiętaj!

Kiedy będziesz projektował logo, projektuj je tak, aby było bardzo proste oraz zwróć uwagę, aby poszczególne elementy były oddalone od siebie i była pomiędzy nimi wolna przestrzeń.

Elementy nie mogą być zbyt blisko siebie, ponieważ jeżeli grafikę zmniejszymy, to całość zmniejszy się proporcjonalnie i trudno będzie zauważyć, co to właściwie jest. Aby zrozumieć, o czym mówię, zwróć uwagę na ikonki mediów społecznościowych w prawym górnym rogu strony, obok menu. Grafiki są proste i pomimo że malutkie, są bardzo czytelne i od razu, jesteś w stanie, je odczytać, czy rozróżnić.

Logo zapisz w formacie SVG.

 

Na koniec poradzę Ci, abyś swoje logo wyeksportował i zapisał w formacie SVG Program Inkscape, daje ci taką możliwość.

Format SVG powoduje bezstratną na jakości możliwość późniejszego dowolnego zmniejszania i zwiększania rozmiary Twojego logo lub innej grafiki wektorowej. Grafika zawsze będzie ostra jak żyleta! Nieważne czy będzie to grafika wymiarów główki od szpilki, czy plandeki na stadion narodowy. 

Chodzi o to, że jeżeli w późniejszym czasie będziesz potrzebował użyć logo w różnych rozmiarach np. na ołówek, kubek, torbę lub chciałbyś mieć swoje naklejki, to format SVG da Ci taką możliwość bez trudności, czego nie dają inne formaty. W przypadku konieczności zapisu do innego formatu możesz to zrobić bezpośrednio z formatu SVG.

Nie zapisuj swojego logo w formatach PNG lub JPG ani żadnych innych, ponieważ krawędzie w tych formatach zapisu będą rozmyte.

Logo w tych formatach może przydać się do innych celów np. do publikacji na Twojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych.

Jeżeli wykorzystasz dostępne tutaj porady, na pewno poradzisz sobie z wykonaniem Twojego znaku rozpoznawczego.

 

Jeżeli artykuł Ci się spodobał, zostaw komentarz poniżej. Dzięki!

 

Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ INNE ARTYKUŁY!

Podobne wpisy, które mogą Cię zainteresować: