Rower poziomy, poziomka – czyli wszystko co musisz o nim wiedzieć.

Rower poziomy zakupiłem w marcu 2018 roku. Po takim czasie mogę przybliżyć Ci trochę informacji na ten temat oraz podzielić się z Tobą garścią zebranych przeze mnie wrażeń i doświadczeń z nim związanych.

Zakup roweru poziomego

Rower zakupiłem używany za pośrednictwem portalu Allegro, a sam rower znalazłem na portalu OLX. Rower był sprowadzany z Holandii. Sprzedający był tak miły, że umieścił dla mnie rower na portalu aukcyjnym allegro. Dzięki temu transakcja przebiegła bezproblemowo. Poziomka kosztowała mnie około 2000 zł. O rowerze poziomym myślałem już długi czas wcześniej. Pierwszy raz widziałem poziomkę pod jedna z bydgoskich galerii handlowych, miałem wtedy możliwość porozmawiania z jej posiadaczem. Od tamtej chwili przeczesywałem Internet w poszukiwaniu informacji o rowerach poziomych i przeglądałem regularnie aukcje internetowe. Kiedy znalazła się okazja w marcu 2018 roku, postanowiłem, że nie będę zwlekał i kupię sobie poziomkę, tak się stało. Już od jakiegoś czasu jestem jej posiadaczem, więc opowiem Ci co i jak. Najwięcej przydatnych informacji znalazłem na forum.poziome.pl

Dlaczego poziomka?

Rower poziomy zakupiłem głównie z myślą komfortowej jazdy długodystansowej, turystycznej. Zanim jeszcze byłem posiadaczem poziomki, naczytałem się w Internecie, ile zalet posiadają takie rowery. Ze względu na to, że jeżdżę głównie turystycznie rowerem, taka alternatywa była bardzo kusząca. Rower poziomy sprzyja montażu bagażników i tym samym sakw rowerowych czy toreb, mamy w tym przypadku naprawdę wiele możliwości.

Podczas zakupu wiedziałem, że będę kupował rower używany, gdyż na nowy egzemplarz nie byłoby mnie stać. Z rowerami poziomymi jest taka historia, że z reguły nie są one produkowane seryjnie, jak rowery klasyczne. Właśnie z tego powodu, rowery te są z reguły kosmicznie drogie, ponieważ większość z nich jest produkowana ręcznie i to w dodatku na zamówienie. Istnieje na rynku kilka firm, które zajmują się profesjonalną produkcją poziomek, linki do stron producentów znajdziesz w dalszej części artykułu.

Mój rower poziomy Optima Condor

Ja zakupiłem używany rower firmy Optima model Condor. Podczas zakupu wiedziałem, że to nie koniec wydatków, ponieważ będzie trzeba w niego doinwestować. Kiedy przyjechał do mnie samochód dostawczy z rowerem na pokładzie, już wtedy wiedziałem, że będzie to spory wydatek, ponieważ przyjechał on do mnie w kiepskim stanie technicznym. 

Poza bezwzględną koniecznością umycia roweru, na pierwszy rzut oka widziałem, jakie elementy będą wymagać wymiany. Kiedy rower odebrałem, nie było mowy o jeździe, rower był całkowicie nieprzygotowany do jazdy, musiałem to zmienić.

Poszczególne elementy starałem się wymieniać w miarę możliwości i czasu, a były to przede wszystkim:

  1. łańcuch
  2. tylne koło
  3. kaseta (pierwotnie była zamontowana kaseta 6-biegowa, ja zmieniłem ją na kasetę 9-biegową)
  4. tylna przerzutka
  5. obydwie opony
  6. amortyzator tylny
  7. materac, gdyż założona pianka była tragiczna
  8. kierownica, a w tym manetki hamulców i dźwignie zmiany przełożeń
  9. stery układu kierowniczego
  10. przewody tekalanowe, w których poruszał się łańcuch
  11. przednia przerzutka
  12. całkowita wymiana wszystkich linek i pancerzy hamulców oraz przerzutek
  13. support (w dalszym ciągu nie został wymieniony, gdyż jest tam zastosowany support wciskany, użycie standardowego wymusza nagwintowanie mufy supportu co planuję wykonać w przyszłości)

 

Po tych wszystkich wymianach, nasmarowaniu podzespołów i umyciu ramy, rower był przygotowany do jazdy.

 

Nauka jazdy na rowerze poziomym

Niestety poziomka wymaga nauczenia się jazdy na niej, na nowo, gdyż zajmowana pozycja pozioma, różni się od klasycznej. Podczas jazdy na rowerze poziomym pracują również zupełnie inne mięśnie niż w rowerze pionowym, dlatego pierwsze jazdy nie należą do przyjemnych. Bolą uda, biodra oraz pachwiny. Ja do nauki wybrałem duży plac na parkingu, który był bardzo rzadko uczęszczany. Pomimo tego, że pierwsze jazdy nie należały do udanych, trzeba się przyzwyczaić do pozycji oraz nauczyć się utrzymać równowagę (pomóc w tym w pierwszej fazie nauki mogą powolne zjazdy z górki, z nogami lekko podniesionymi od ziemi, dopiero później można oderwać nogi wysoko od ziemi i położyć bezpośrednio na pedałach) Nauka spokojnej jazdy zajęła mi około tygodnia, mam tutaj na myśli 2h dziennie przez 7 dni, chociaż pierwszego dnia udało mi się już pojechać przed siebie.

 

Według mnie, aby dobrze się nauczyć jazdy na rowerze poziomym, potrzeba znacznie więcej czasu, aby odważyć się i wyjechać na ulicę, co w tym przypadku jest najtrudniejsze. Wydaje mi się, że przejechanie na poziomce łącznie 500 km pozwala na zapoznanie się z zachowaniem roweru, pewnym startem, hamowaniem oraz swobodnym pokonywaniem zakrętów. Po takim dystansie nie bałem się już jeździć po ulicy, ścieżce rowerowej wśród innych ludzi czy wjeżdżać w teren. Sprawdzianem dla mnie, było wzięcie udziału w Masie Krytycznej, gdzie było bardzo wielu rowerzystów, jazda na poziomce w takim tłumie to spory wyczyn, trzeba uważać na wszystkich dookoła, ale poradziłem sobie z tym.

Ja posiadam rower na dwóch kołach, ale istnieją również modele zwane trajkami, które posiadają minimalnie trzy koła, dzięki temu są jeszcze bardziej komfortowe i nie wymuszają konieczności nauki jazdy na niej.

Budowę dwukołowego roweru poziomego możemy podzielić na:

 

  1. SWB (short wheel base) Korba jest znacznie bardziej wysunięta przed przednie koło.  Są to rowery o małym rozstawie osi, w których pedały znajdują się przed przednim kołem na specjalnym wysięgniku zwanym boomem.
  2. LWB (long wheel base)  Przednie koło znajduje się znacznie z przodu. Natomiast korba usytuowana jest z tyłu. Należą do niej rowery o dużym rozstawie osi, które posiadają pedały pomiędzy przednim kołem, a siedzeniem rowerzysty.
  3. CLWB (compact long wheel base) Korba znajduje się nad przednim kołem lub za nim. Ta konstrukcja zmniejsza całkowitą długość roweru.

 

 

Kierownica w rowerze poziomym może się znajdować:

  1. Nad siedzeniem (ASS – above seat steering) – Kierownica znajduje się na wysokości ramion i można ją regulować. Preferowana dla początkujących.
  2. Pod siedzeniem (USS – under seat steering) – Kierownica znajduje się pod fotelikiem. Bardzo wygodna pod kątem długich wypraw turystycznych.

 

Można również poruszać się przez zastosowanie mechanizmów:

  1. RWS (Rear Wheel Stering) – sterowanie tylnym kołem lub kołami
  2. FWS (Front Wheel Stering) – sterowanie przednim kołem.
  3. MBB (moving bottom bracket) – sterowanie poprzez centralnie skrętnej ramy, za pomocą nóg

Wady i zalety rowerów poziomych

Zalety rowerów poziomych:

 

  1. Jazda na rowerze poziomym sprawia niesamowitą przyjemność
  2. Na rowerze poziomym odczuwa się niższy opór powietrza, dzięki aerodynamicznej pozycji rowerzysty
  3. Mniejsza wysokość, z której możemy upaść
  4. Przy wpadnięciu na przeszkodę nogi amortyzują siłę uderzenia
  5. Większy komfort siedzenia, siedzisko i oparcie o dużej powierzchni umożliwia także niewytrenowanym na długą jazdę bez problemów oraz bólu
  6. Swobodna, poprawna ergonomicznie pozycja, nieuciskana klatka piersiowa i brzuch (możliwe głębokie oddychanie)
  7. Odciążone nadgarstki, szyja i ramiona podczas jazdy
  8. Lepsza widoczność dzięki wyprostowanej pozycji i głowie skierowanej do przodu
  9. Można szybciej postawić stopy na ziemi oraz hamować nimi awaryjnie
  10. Osoby niskiego wzrostu mogą siedzieć podczas postoju
  11. LWB i “low racer” umożliwiają uzyskanie do 50% lepszego hamowania (wykluczone podniesienie tylnego koła)
  12. W LWB poślizg (nawet przedniego koła) nie oznacza definitywnie kontaktu z ziemią
  13. Łatwiej zainstalować amortyzację, łatwiej poprowadzić łańcuch w punkcie neutralnym zawieszenia, aby nie wywoływać podskoków w czasie pedałowania
  14. Przy przerzutkach zewnętrznych można wykorzystać wszystkie biegi, również na korbie z przodu
  15. Łatwiej zamontować osłonę przeciwdeszczową i aerodynamiczną
  16. Podparcie pleców umożliwia uzyskanie większych sił nacisku na pedały
  17. Nie potrzeba jeździć w specjalnym ubraniu, np. spodenkach kolarskich z wszytą wkładką, brak bólu tyłka
  18. Kierowcy często omijają dużym łukiem, bo nie wiedzą co to jest, lub mają wrażenie, że jedzie osoba niepełnosprawna
  19. Nieco mniejsze zagrożenie kradzieżą z powodu unikalności przykuwającej uwagę przechodniów, sporej wagi oraz braku umiejętności jazdy na rowerze poziomym
  20. Bezpośredni kontakt wzrokowy z kierowcami
  21. Trójkołowcem jeździ się bezpiecznie po śniegu i lodzie
  22. Na oparciu można powiesić torby lub plecak
  23. W czasie jazdy długodystansowej zdecydowanie łatwiej jest jeść i pić podczas jazdy
  24. Jest się bardziej zauważanym (w pewnych okolicznościach może to być traktowane jako minus)
  25. Znacznie dłuższy czas eksploatacji łańcucha, który składa się przeważnie z 3-4 łańcuchów standardowej długości

Wady rowerów poziomych:

 

  1. Drogie z powodu braku produkcji seryjnych lub konieczność wykonania samemu
  2. Przy takim samym wyposażeniu – często cięższy od roweru klasycznego
  3. Trudniej patrzeć wstecz, problem znika w przypadku zamontowania lusterek
  4. Można zostać przeoczonym pomiędzy innymi pojazdami w związku z nisko zajmowaną pozycją
  5. Często niemożliwa jazda bez trzymanki
  6. Modele z kierownicą pod siodłową trudniejsze do przenoszenia (skręca się wtedy przednie koło)
  7. Dla pań: problematyczna jazda w spódniczkach i sukienkach
  8. Przez możliwość wytworzenia większych sił przy pedałowaniu możliwe przeciążenie stawów kolanowych
  9. Bardziej odczuwalna jazda po złej nawierzchni w modelach bez amortyzacji, konieczna amortyzacja
  10. Bez owiewki większa powierzchnia wystawiona na deszcz
  11. Dłuższy i cięższy łańcuch z powodu jego długości 3-4x dłuższy, poza modelami z napędem na przód
  12. Więcej miejsc do zabrudzenia, konieczność puszczenia łańcucha w przewodach tekalanowych lub teflonowych
  13. Żeby stopy nie spadały z pedałów, trzeba wywierać lekki nacisk także nogą “cofającą”. Aby temu zapobiegać konieczność używania pedałów SPD
  14. Na skrzyżowanie można zajrzeć dopiero, gdy przód już tam wjedzie, jak w samochodzie
  15. Trudniejsze podjeżdżanie pod krawężniki oraz inne przeszkody
  16. LWB potrzebują więcej miejsca do zakręcania i parkowania
  17. Niektóre trójkołowce sprawiają trudność przy wjeździe do domu i na wąskich drogach rowerowych
  18. Mocniejsze pocenie pleców przy wysiłku, konieczność użycia dobrego materaca – np. Ventisit
  19. Trudniejsza jazda w terenie
  20. Klucze i drobne przedmioty mogą wypaść z kieszeni
  21. Konieczność wysłuchiwania ciągłych komentarzy przechodniów w stylu “a co to takiego? itp.”
  22. Trudność podczas podróży PKP, niekiedy nie zostaniemy wpuszczeni z rowerem poziomym do pociągu z racji jego budowy i gabarytów
  23. Zdecydowanie trudniej pokonywać podjazdy, a więc aby jechać tym rowerem w góry, trzeba mocno poćwiczyć mięśnie

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, odwiedź poniższe strony:

 

Forum Poziome.pl – http://forum.poziome.pl/

Velogic – http://velogic.pl/

Matix Bike – http://studioplaces.nazwa.pl/MATIX2/

Rocek Sklep – http://sklep.rocek.pl/pl/

Azub Recuberent – https://azub.eu/

Optima Recuberent – https://www.bicycleman.com/brands/optima-recumbents/

Materace Ventisit – https://www.ventisit.nl/en/

Podsumowanie

Rower poziomy będzie miał tyle samo zwolenników co przeciwników, ale mogę śmiało stwierdzić, że jest doskonałą alternatywą dla podróżników rowerowych oraz osób starszych. Dzięki zajmowanej pozycji oraz aerodynamice podczas jazdy pozwala na pokonywanie długich dystansów przy niewielkim nakładzie sił. Zajmowana pozycja jest bardzo komfortowa, dlatego dla osób starszych będzie doskonałym wyborem, gdyż nie nadwyręża kręgosłupa oraz karku. Jeżeli masz odrobinę umiejętności majsterkowicza i chęci to zakup używanego roweru pozwoli ci nie zbankrutować i zmodyfikować rower do swoich potrzeb. Dzięki temu będziesz mógł małym kosztem cieszyć się z jazdy na poziomce, która dostarcza wielu nowych doznań, niespotykanych podczas jazdy na rowerze klasycznym — pionowym.

 

Zachęcam Cię do pozostawienia komentarza.

 

Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ INNE ARTYKUŁY!

0 0 vote
Article Rating