Rower wyprawowy - czy najlepszym wyborem jest rower trekkingowy?

Rower wyprawowy

W tym artykule chciałbym się zająć tematem roweru wyprawowego. Rower wyprawowy to właściwie każdy rower, na którym postanowimy odbyć naszą wyprawę rowerową. Nie ma w tym zakresie ścisłych wytycznych. Wiele wpisów i artykułów w sieci, a także filmów na YouTube mówi o tym, że jedynym słusznym wyborem roweru na wyprawy rowerowe jest rower trekkingowy. Jak myślisz, czy to prawda?  Jeżeli nie potrafisz odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, oznacza to jedynie tyle, że tak jak większość osób dopiero zaczynających swoją przygodę z turystyką rowerową sam szukasz odpowiedzi na pytanie –  jaki rower będzie odpowiedni na wyprawę rowerową?

Kiedy ja zaczynałem jeździć rowerem turystycznie pierwszym rowerem, jaki miałem był komunijny góral. Posiadany przeze mnie wówczas rower górski miał koła 26 cali i zbyt małą ramę. W tamtym czasie nie zastanawiałem się jaki rower będzie odpowiedni na moją pierwszą rowerową podróż. Musiałem jechać z tym co miałem pod ręką. Pewnie większość osób z was również w ten sposób zacznie swoją przygodę z turystyką rowerową. Jeżeli posiadacie w swoim garażu albo na strychu, w piwnicy rower górski to będzie on zdecydowanie dobrym wyborem na początek. Rower górski sprawdzi się na szlaku podczas rowerowej wyprawy z tego względu, że jest niesamowicie uniwersalny. Z tego względu można do niego założyć praktycznie każdy bagażnik rowerowy, a co za tym idzie mamy także możliwość montażu sakw.

Przykład wyprawowego roweru trekkingowego

Funkcjonalność roweru

Rower wyprawowy poza jego konkretnym typem musi przede wszystkim spełniać kilka funkcji. Przede wszystkim chodzi o funkcję bagażową. Porządny wyprawowiec musi mieć możliwość założenia bagażnika rowerowego zarówno na tył jak i na przód. Jeżeli dopiero rozpoczynamy swoją przygodę z turystyką rowerową wystarczy, że rower będzie miał możliwość zamontowania tylnego bagażnika rowerowego. Dzięki bagażnikowi rowerowemu będziemy mogli założyć sakwy oraz torby rowerowe. Bagażnik poza możliwością zamontowania sakw rowerowych będzie umożliwiał założenie na jego górną część torby lub worka.

To nic nie kosztuje! Polub mój Fanpage na Facebooku!

To nic nie kosztuje! Polub mój Fanpage na Facebooku!

Rozmiar kół roweru wyprawowego

Rower wyprawowy powinien być wyposażony duże koła, najlepszym wyborem rozmiaru kół do naszego roweru wyprawowego to rozmiary 28 cali oraz 29 cali. Rozmiar kół oraz opon 29 cali to tak naprawdę koło 28 cali (oba te rozmiary posiadają jednakową średnicę obręczy) różnica tkwi wyłącznie szerokości opony (tzw. wielkości balona) koła w rozmiarze 29 cali to tak naprawdę koła górskie, MTB. Co za tym idzie, są to opony bardzo szerokie i duże z agresywnym bieżnikiem. Przykładem może być rozmiar opony 29 x 2,40 cala. Rowerowe koła 28 cali wraz z oponami 28 cali to standardowe opony trekkingowe z reguły o mniejszej szerokości od 1,4 do 1,8 cala.

Koła w rozmiarze 28 cali z oponami o mniejszej szerokości i mniej agresywnym bieżnikiem lepiej toczą się na asfalcie, drogach gruntowych, leśnych ścieżkach oraz niewielkich szutrach. Obręcze z większym balonem, czyli 29 cali lepiej sprawdzają się w trudnym terenie, teren górski, kamienisty, drogi z dużą ilością piasku oraz trudne odcinki leśne.

Chcąc mieć rower wyprawowy uniwersalny, zdecydowanie najlepszym wyborem jest rozmiar kół 29 cali, taka konfiguracja pozwoli poruszać się w każdym terenie, bez względu na to, co zastaniemy na swojej drodze.

Przykład wyprawowego roweru trekkingowego

Hamulce tarczowe i błotniki w rowerze

Rower wyprawowy powinien być także wyposażony w mechaniczne hamulce tarczowe. Hamulce tego typu pozwalają na bezawaryjną pracę bez względu na warunki atmosferyczne. Starego typu hamulce szczękowe oraz tak zwane v-brake miały tendencję do słabszego hamowania podczas deszczu i trudnych warunków atmosferycznych. Hamulce tarczowe nie posiadają  tych wad i pracują doskonale nawet w czasie bardzo dużej ulewy, Ponadto mogą być ubrudzone od błota, a pomimo tego siła hamowania będzie nadal bardzo wysoka. Ważne jest, aby były to koniecznie mechaniczne hamulce obsługiwane za pomocą zwykłej linki w przewodzie, ponieważ hydrauliczne hamulce nie nadają się na wyprawy rowerowe. W przypadku uszkodzenia przewodu i wylania się oleju takie hamulce stają się całkowicie bezużyteczne.

Kolejnym niezbędnym elementem roweru wyprawowego są błotniki. Podczas wypraw rowerowych musimy nieustannie borykać się ze zmianami pogody, z tego względu najlepszym wyborem są błotniki pełne zarówno z przodu jak i z tyłu. Pełne błotniki pozwalają uchronić nas od wody oraz zanieczyszczeń i błota wydobywających się spod naszych kół w trakcie jazdy.

Napęd i wygoda

Napęd w rowerze wyprawowym powinien posiadać 27 biegów i więcej. W rowerach wyprawowych ilość biegów jest kluczowa, nie ma sensu rezygnować z pojedynczych tarcz mechanizmu korbowego czy kasety. Podczas jazdy takim rowerem będziemy musieli zmierzyć się nie tylko z prostymi odcinkami, ale również ze stromymi podjazdami jeździe w trudnym terenie. W rowerze wyprawowy trzeba zadbać o to, aby napęd był  z jak najwyższej grupy osprzętu, która zapewni bezawaryjną pracę nawet podczas najdłuższych podróży rowerem.

Ostatnim punktem będzie wygoda podczas podróży rowerowej. W tym punkcie zdecydowanie wygrywa rower trekkingowy, ponieważ jego geometria ramy pozwala przyjąć najbardziej wyprostowaną pozycję podczas jazdy. Geometria ramy rowerów górskich oraz rowerów szosowych nastawiona jest na wyścigi, oraz zawody, podczas jazdy na tego typu rowerach kolarz przyjmuje agresywną pozycję, która powoduje lepsze osiągi podczas jazdy w wyścigu. Podczas wyprawy rowerowej każdemu kolarzowi będzie zależeć na maksymalnym komforcie podczas jazdy.

Przykład wyprawowego roweru trekkingowego

Podsumowanie

Jak można się łatwo domyśleć rowerem wyprawowym może być każdy typ roweru. Wszystko zależy od tego, gdzie jedziemy, jaką mamy wyobraźnię oraz jakie założenia musi spełnić nasz rower. Jeżeli zależy nam na wygodzie, to najlepszym wyborem będzie rower typowo trekkingowy z kolami w rozmiarze 28 cali i wąskimi oponami. Taki rower będzie czuł się najlepiej na asfaltach i utwardzonej nawierzchni, dodatkowo jego wąskie opony zapewnią niskie opory toczenia i lekką jazdę bez nadmiernego wysiłku.

Chcąc mieć rower najbardziej uniwersalny, najlepiej jest wybrać rower górski, MTB z kołami w rozmiarze 29 cali – taki rower pozwoli nam na jazdę w każdych warunkach i każdej nawierzchni, Poza tymi zaletami należy mieć na uwadze, że agresywny bieżnik w kołach 29 cali spowoduje duże opory toczenia podczas jazdy na asfalcie. Pomimo tego rower MTB świetnie poradzi sobie w trudnym terenie, czyli wszędzie tam, gdzie rower trekkingowy będziemy pchać… Ostateczny wybór należy zawsze do Ciebie 🙂

 

*Pozdrawiam posiadacza ciekawego roweru trekkingowego, który przykuł moją uwagę! 🙂

Zachęcam Cię do pozostawienia komentarza oraz dołączenia do mojego newslettera, dzięki któremu będziesz na bieżąco z nowymi artykułami na blogu.

 

Formularz dołączenia do newslettera znajdziesz poniżej w stopce.

 

Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ INNE ARTYKUŁY!

0 0 vote
Article Rating